Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
220

Over onze reis

De kogel is door de kerk, ik ga weer op reis, samen met Richard. Wat de rondreizen in vorige jaren betreft was het oefenen. Nu gaan we voor "het echte werk". Een rondreis door Zuidelijk Afrika, te beginnen in Johannesburg en dan naar boven toe waar we hoofdzakelijk in Botswana zullen vertoeven. Via de reisorganisatie Out in Africa hebben we de rondreis geboekt met als uitgangspunt reis 1079 en die naar onze wensen en behoeften aangepast. We zullen er 18 dagen verblijven in lodges en een paar keer in een luxe tent.

Ondertussen zijn we druk bezig met de voorbereidingen.De malariatabletten zijn binnen. Schoenen aangeschaft, Richard heeft al 3 safaribroeken en ik heb  er nog maar één (maar dat komt vast goed).Enne.... witte kleding en felle kleuren zijn not done op safari. Dieren kunnen ervan schrikken en dat wil ik echt niet!! De wegenkaart voor Botswana is  gekocht, die van Zuid-Afrika is besteld.Diarree-remmers liggen klaar om ingepakt te worden, evenals de overige apothekersprodukten. Verzekeringen zijn ge-update naar werelddekking en ga zo nog maar even door.

Maar er zijn ook nog andere dingen te doen. Camera's moeten nog schoon gemaakt worden aan de binnenkant (is ondertussen gedaan) en heb ik wel genoeg geheugenkaartjes?  Hoeveel foto's zal ik gaan maken en hoe safe ik de boel....? Geld bestellen, navigatieapparatuur aanschaffen...

We vertrekken op 21 februari 2015. Het vliegtuig is gereserveerd en de reisorganisatie heeft de verblijven geboekt. Ook de auto staat klaar. Het wordt er eentje uit de W-klasse (het zal wel...). Maar in ieder geval is een 4x4.

In ieder geval zijn er tijdens de boeking wat wijzigingen in het programma aangebracht. Februari is het eind van het regenseizoen en niet alle activiteiten worden dan aangeboden. Maar toch, ondanks dat het laagseizoen is, was een mooie bestemming al volgeboekt. We zijn op zoek naar alternatieven gegaan en daar was de beschikbaarheid nog wel goed. Dus onderdak zullen we wel hebben en anders hebben we nog altijd de 4x4 om in te slapen, want de auto heeft een dubbele cabine.

Afgelopen zaterdag (24 januari) hebben we geoefend met terrein rijden en wat tips gekregen.

We starten op 21 februari op (uiteraard) Schiphol. We vertrekken om 10.10 uur. Na zo'n 12 uur vliegen komen we om 22.00 uur aan en worden we overgebracht naar Airport Game Lodge in Johannesburg. Het schijnt echt een mooie lodge te zijn, maar ik denk dat we daar alleen maar onze ogen dicht doen en voor de rest niets.

De volgende ochtend 22 februari om 9 uur al komt er iemand onze auto afleveren. Daar krijgen we een uitgebreide instructie bij en kunnen we van start gaan. Ik vermoed dat onze eerste stop een supermarkt zal zijn.

Daarna echt op pad en gaan we direct door naar de grens van Botswana, alwaar we naar Kwa Nokeng gaan bij de Groblesbrug/Martins's Drift grenspost (http://www.kwanokeng.com)

Op 23 februari gaan we alweer naar de volgende locatie en wel naar de Khama Rhino Sanctuary (de overnachting is in Mokongwa Camp). Dat ligt ten noorden van Serowe. Hier gaan we hopelijk witte neushoorns spotten.

Op 24 februari  gaan we naar Audi Camp, vlakbij Maun. Hier mogen we even een paar dagen onze benen strekken want we verblijven daar t/m 26 februari. Hier slapen we in een tent.... maar, het is een luxe (http://www.audicamp.com). Met een gids gaan we hier een dagje varen in een mokoro.

Het gebied heet de Okavango Delta. Een natuurwonder wat nog steeds niet geheel begrepen wordt door biologen en geologen. Ik ga het dus ook zeer waarschijnlijk niet begrijpen en ga in de stand van genieten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Okavangodelta

Op 27 en 28 februari gaan en zijn we in Gweta en overnachten we in Planet Baobab. We slapen hier in een eenvoudige hut van modder :)  Hier gaan we een excursie maken naar de Makgadigadi zoutpannen. Deze zoutpannen doorsnijdt het Nxai Pan National Park. De verwachting is dat we hier vooral zebra's en gnoes zullen zien.

Hier schijnen de zonsop- en ondergangen grote indruk te maken, evenals de glasheldere sterrenhemel en voel je de nietigheid van het mensheid.

Op 1 maart vertrekken we naar het dorpje Kasane, de springplank naar het Chobe National Park, waar we overnachten in The Garden Lodge (http://www.thegardenlodge.com).  Hier zijn we t/m 4 maart. We hebben hier nog geen excursie geboekt, maar dit kunnen we doen bij onze verblijfplaats. Dat we hier wel op pad gaan is duidelijk, want we zijn dan bij de Victoria Falls aangekomen. Een waterval die we heel graag willen zien. Aangezien we aan het eind van de regentijd deze reis maken, verwacht ik wel dat er water is. In het droge seizoen schijnt er niet zoveel water te stromen.

De Victoria Falls is één van de zeven wereldwonderen.Lokaal heet deze waterval Mosi-oa-Tunya, vertaald: De Rook Die Dondert.De waterwolk kan wel 500 meter hoog zijn en schijnt al op 30 km afstand te zien te zijn.Dus onze camera's krijgen een jasje aan, zodat ze beschermd zijn tegen het water.De Victoria Falls liggen helemaal ten noorden in Botswana, op de grens van Zambia en Zimbabwe.

Op 5 maart vangt de terugreis aan. Wij hebben een tussenstop in Francistown bij Woodlands (http://www.woodlandscampingbots.com). Er is niet veel over te vertellen verder. Pitten en doorrijden.

Op 6 maart zijn we terug in Zuid Afrika, maar de reis is nog niet afgelopen.Onze bestemming is dan de Wild Ivory Eco Lodge in het Welgevonden Prive Natuurreservaat (http://www.wildivory.co.za).Het is een hele kleine lodge waar maar 10 gasten kunnen verblijven, en we slapen hier in een tent. Wel met eigen badkamer in de tent :):):)

We laten hier onze auto achter en we worden opgehaald door een safarivoertuig. Hier mogen we ook niet alleen het park uit, maar er zijn 2 games drives per dag voor ons gereserveerd. Wij verblijven hier tot 9 maart.

Op 9 maart gaan we richting het vliegveld. Er wordt aangeraden om nog bij daglicht bij het vliegveld aan te komen dus dat wordt een avondje terug zien op de rondreis, denk ik. We vliegen rond 23.55 uur terug naar Nederland, waar we op 10 maart waarschijnlijk moe en hopelijk voldaan zullen arriveren.

Reis:

Rondreis Gambia en Senegal

Omschrijving:

Jelle en ik gaan een rondreis maken door Gambia en Senegal.
We hebben er veel zin in.

Onderstaande link geeft informatie over Gambia en Senegal:

Omschrijving van de reis:

Een bijzondere combinatiereis waarbij u het mooiste van twee landen te zien krijgt. Gambia en Senegal staan bekend om de kleurrijke cultuur, maar ook om de ontzettend gastvrije bevolking en haar authentieke gebruiken. U doorkruist de imposante Gambia rivier en overnacht in typische eenvoudige Afrikaanse camps. Een rondreis met veel natuurlijke hoogtepunten, avontuurlijke safari's en een heuse kennismaking met het traditionele leven van de lokale bevolking.

Dagbeschrijving

Dag 1 (vrijdag 7 februari) - Amsterdam - Banjul
Reisafstand 15 km
Aankomst op de internationale luchthaven van Banjul. U wordt verwelkomd door onze lokale agent en aansluitend volgt de transfer naar uw hotel waar u de eerste twee dagen van de rondreis overnacht.

Dag 2 (zaterdag 8 februari)- Serrekunda - Bakau - Banjul
Reisafstand 75 km
U begint vandaag met een kennismaking met de kleurrijke cultuur van Gambia tijdens een bezoek aan de craftmarket in Bakau. Vervolgens bezoekt u een markt in Serrekunda. De markt in Serrekunda is een van de grootste van Gambia en is een kleurrijk en bruisend spektakel. Na het bezoek aan de markt brengt u een bezoek aan een batikfabriek. Hier leert u over het intensieve proces van het maken van batik kleden en kleding. Als laatste bezoekt u het Banjul. U bezoekt het Nationaal Museum. Hier krijgt u een goed beeld van de geschiedenis, het alledaagse leven en de kunst van Gambia. Verder bezoekt u de Albert Market in Banjul. Na het bezoek aan Banjul rijdt u terug naar uw hotel.

Dag 3 (zondag 9 februari)- Banjul - Tendaba
Reisafstand 160 km
Na het ontbijt vertrekt u voor een tocht door de bijzondere binnenlanden van Gambia. Rijdend door het Gambiaanse landschap passeert u vele dorpjes. In de ochtend bezoekt u een veemarkt waar druk wordt onderhandeld over de prijs van het vee. Tevens bezoekt u vandaag of een van de komende dagen een lokaal schooltje. U vervolgt uw weg naar Tendaba. 's Middags maakt u een trucksafari door ‘Kiang West National Park'. Met een oppervlakte van ca. 11.000 hectare is dit park een van de grootste van Gambia. In het park leven vele vogelsoorten. Vergeet dus niet uw verrekijker mee te nemen. Overnachting in het eenvoudige Tendaba Camp.

Dag 4 (maandag 10 februari)- Tendaba - Georgetown
Reisafstand 165 km
Ook tijdens de rit naar Georgetown, doorkruist u vele typisch Gambiaanse dorpjes. Aangekomen bij Bambatenda verlaat u de zuidoever van de Gambia rivier en rijdt u richting Georgetown, gelegen op een eiland tussen de noord- en zuidoever van de Gambia rivier. Gambia heeft een lange slavengeschiedenis. Tussen 1650 en 1850 werden slaven uit Gambia wereldwijd verhandeld. U bezoekt een van de oude slavenhuizen en het dorp Georgetown. De overnachting vindt plaats in eenvoudige, Afrikaanse hutjes in het Baobolong Camp in Georgetown. Tijdens het diner kunt u genieten van een traditionele dans.

Dag 5 (dinsdag 11 februari)- Georgetown - Tambacounda
Reisafstand 165 km
Vandaag reizen we naar Senegal. (officieel: République du Sénégal of Sounougal in het Wolof). Gambia wordt volledig omsloten door Senegal. Senegal is over het algemeen erg vlak. Er is een heuvellandschap in het zuidoostelijke grensgebied met Mali en Guinee, dat in hoogte varieert van gemiddeld 300 tot 400 meter. Het hoogste punt van Senegal ligt in de buurt van Nepen Diakha in het zuidoosten en meet 581 meter. Senegal is iets meer dan vijf keer zo groot als Nederland en meet 196.722 km2. Dwars door Senegal stromen vier grote rivieren: de Senegal (1750 km), de Casamance, de Saloum en de Gambia. De Senegal-rivier vormt de noordgrens van Senegal. Vanuit Georgetown in Gambia rijdt u terug naar de zuidoever. Nadat u de grens bent gepasseerd is Velingara de eerste grote plaats in Senegal. Hier bezoekt u een lokale markt en krijgt u de mogelijkheid om met de groep een presentje te kopen voor het bezoek aan een lokale familie. Vervolgens rijdt u verder in noordelijke richting naar Tambacounda. Per vertrek vanaf november 2013 maakt u na de lunch een wandeling door deze stad die in de volksmond Tamba wordt genoemd. U bezoekt een markt en het treinstation. Overnachting in Relais de Tamba.

Dag 6 (woensdag 12 februari)- Tambacounda - Parc National de Niokolo Koba
Reisafstand 100 km
Na het ontbijt vertrekt u richting het Parc National du Niokolo Koba, uitgeroepen tot UNESCO werelderfgoed. Dit is het grootste Nationale Park van Senegal en West Afrika. In de middag maakt u een boottocht over de Gambia rivier en krijgt u alvast een voorproefje van de safari die morgen op het programma staat. Houdt tijdens de boottocht uw ogen goed open, u kunt vele soorten vogels spotten en wellicht ziet u een nijlpaard baden in de zon. U overnacht de komende twee nachten in Hotel Simenti.

Dag 7 (donderdag 13 februari) - Parc National de Niokolo Koba
Vandaag hebt u een bijzondere dag voor de boeg. U rijdt dwars door het prachtige Niokolo Koba waar u kans maakt op het spotten van onder andere antilopen, gazellen en apen. In het park zijn ook jakhalzen, luipaarden, hyena's, African Wild dogs aanwezig maar omdat het park zo enorm groot is, is de kans erg groot dat u deze schuwe dieren niet te zien krijgt. Ook leven er olifanten en leeuwen in het park, maar deze zijn enkele jaren geleden voor het laatst gespot. Moe maar absoluut voldaan van deze klassieke safari rijdt u terug naar het camp.

Dag 8 (vrijdag 14 februari)- Parc National de Niokolo Koba - Georgetown
Reisafstand 300 km
Na een vroeg ontbijt, rijdt u terug richting Gambia. Onderweg bezoekt u een lokale familie. Het is gebruikelijk om als groep een presentje in de vorm van rijst, suiker of thee als dank voor de gastvrijheid te overhandigen. Nadat u de grens bent gepasseerd rijdt u verder richting Bansang. Hier neemt u de boot richting Georgetown. Tijdens de boottocht kunt u relaxen en genieten van de prachtige natuur van het Kunkilling Forest Park. Aan boord krijgt u een eenvoudige lunch geserveerd. Na de boottocht volgt de transfer naar het primitieve Jang Jang Burreh camp. Dit camp is gelegen aan de noordoever van de Gambia rivier en beschikt niet over elektriciteit. In de avond wordt het camp sfeervol verlicht door olielampen en kaarslicht.

Dag 9 (zaterdag 15 februari)- Georgetown - Barra - Kotu/Kololi
Reisafstand 320 km
U vervolgt uw reis naar Barra. Na de lunch brengt u een bezoek aan de bekende Stone Circles van Wassu. Na het bezoek aan de Stone Circles rijdt u verder richting Barra voor de ferryovertocht naar Banjul. De Gambia rivier is hier op zijn breedst. De overtocht per ferry is één groot avontuur. Overnachting in een middenklasse hotel in Kotu/Kololi.

Dag 10 (zondag 16 februari)- Kotu/Kololi - Makasutu - Kotu/Kololi
Reisafstand 75 km
U begint deze dag met een bezoek aan het Makasutu Cultural Forest waar u een wandeling en een boottocht maakt door de mangroven. Na de wandeling bezoekt u een marabout, een traditionele waarzegster (tegen betaling). Vervolgens bezoekt u een palmwijntapperij waar u de mogelijkheid krijgt om deze lokale lekkernij te proeven. Na de lunch volgt de transfer terug naar uw hotel.
Verzorging: Ontbijt + lunch

Dag 11 t/m 14 (17/18/19 en 20 februari) - Kotu/Kololi
De laatste dagen verblijft u weer in een strandhotel in Kotu of Kololi en heeft u ter vrije besteding. U kunt dus heerlijk genieten van zon, zee en strand.
Verzorging: Logies ontbijt

Dag 15 (vrijdag 21 februari) - Banjul - Amsterdam
Reisafstand 15 km
Vandaag volgt de transfer naar de luchthaven voor uw terugvlucht naar Nederland.
Verzorging: Logies ontbijt

Bezochte landen

Wij hebben 11 landen (5%) bezocht:

Botswana, Costa Rica, Duitsland, Gambia, Griekenland, Nederland, Portugal, Senegal, Zambia, Zimbabwe, Zuid-Afrika.