Halverwege
8 oktober 2024 - Antsirabé, Madagaskar
Wij zijn nu halverwege de reis ongeveer. En dat is te voelen. Iedereen is bekaf. Vandaag 11 uur in de bus gezeten op de meest slechte weg die ik ooit hrb gezien. Elke 10 meter gaten in de weg waar je bijna hoogtevrees van krijgt. De chauffeur is geweldig. Die man moet zich ontzettend inspannen om ons veilig op plaatsen van bestemming te krijgen. Omdat de wegen zo slecht zijn (aangelegd door de Chinezen maar nooit onderhouden) duurt de busreis veel langer dan gepland. En hetvergebis dstvditvde enige hoofdweg De fotostops onderweg zijn dan ook minimaal.
Vandaag zijn we wel bij een smederij geweest, waar ze een schep maken. Zwaar en warm werk. We mochten ook bij een familie in huis komen. Ze waren zo trots, en ik heb ze complimenten gegeven over de woning en ahum.. geld.
Want wat een armoe kom je tegen hier. Het ene gebied is erger dan het andere. Vooral in het begin was het zeer zichtbaar. Maar ook vandaag. Raar is wel dat je op het ene moment de bevolking heel arm is en ern uur later zichtbaar beter. Maar dan nog.
Ik stel voor dat we fatbikes in nl gaan verbieden en deze allemaal op transport zetten naar madagaskar. Je ziet jochies van ern jaar op 12 met allemaal hout op een fiets een berg op gaan. Zwetend en wel.
Maar ook houten karren die zij zelf voort trekken. Terug naar de middeleeuwen, echt. Dat dit nog bestaat. Ik ga eens googlen of er überhaupt hulporganisaties actief zijn hier. Het is nodig.
Veel mensen, zowel kinderen als volwassenen lopen nog op blote voeten. En dan kilometers naar een stadje om eten te kopen. Er is veel honger, er wordt veel gebedeld en wij mogen niets geven. Bedelen mag niet, kinderen moeten naar school. Naar om te zien, maar wel goed dat ze niet mogen bedelen.
Wij zetten ze wel geregeld op de foto en dan mogen ze zichzelf terug zien. Ze gaan er echt voor staan. Spiegels en ramen kennen ze nl niet, dus een van de mogelijkheden om te zien hoe je er uit ziet, is op de foto. We maken dansjes en gekkigheid met ze en dat wordt gewaardeerd, ook door de ouders.
Volgens mij heb ik gisteren wat portretten op deze site gezet maar ik weet niet wat er allemaal door komt. Ik ga vast een fotoboek maken.
Nu eerst ogen dicht. Morgen uitslapen. Dat mag wel als je elke dag om 4.15 uur Nederlandse tijd moet opstaan. 5.15 uur is dan hier de tijd en dat op vakantie...gisteren ook de zwaarste wandeling van deze teis gehad maar dat volgt later.
By the way, ik kan geen rijstvelden meer zien 😉
Foto’s
2 Reacties
-
JP.:8 oktober 2024Tja, informeer eens bij ambassade of zo of er een stichting is die hulp levert aan dat land. Je zou ook in Nederland iets kunnen gaan opzetten bijv hulpgoederen. Misschien eens brainstormen. Mooie foto’s en daar was het om te doen. Je hebt nog even de tijd om te fotograferen. Veel plezier verder. JP
-
A. Menagie:12 oktober 2024En dan durven wij nog te mopperen op van alles en nog wat in Nederland !!!

