Vanuit het noorden van ZA naar Johannesburg (en naar huis)

6 augustus 2018 - Johannesburg Tambo, Zuid-Afrika

Ik heb alweer een tijd niets van mij laten horen. Reden.... te druk met vakantie vieren en geen zin om op mijn mobiel hele verhalen te schrijven. De laptop thuis is toch makkelijker.

Ondertussen ben ik alweer thuis en heb er alweer een werkdag op zitten. Maar ik wil jullie de laatste loodjes niet onthouden.

De laatste week van onze reis naar Zuid-Afrika was eigenlijk, wat mij betreft, het mooiste. Wij kwamen aan in het nationaal park Mapungubwe, heel dicht bij de grens van het drielandenpunt bij Botswana en Zimbabwe. Eerst naar de main gate van het park en ons daar gemeld. Wij hadden een tent bij Limpopo Forest Tented Camp gereserveerd. Aldaar ingeschreven hoorde we dat we tent nr 1 toegewezen kregen en mochten wij weer "een stukje" terug rijden voor de ingang van ons gedeelte. Welteverstaan 22 km, dan naar rechts nog eens 9 km, dan een kiezelpad van ook behoorlijke afstand, daar melden bij de bewaking en bij de tent zouden we de sleutel krijgen. Een uur heeft het gekost om bij de tent te komen. Gekscherend vroeg ik me af of tent nr 1 betekende dat wij de eerste zouden zijn die zouden aankomen of dat we de enige zouden zijn. Het bleek dus inderdaad het laatste. Geen andere toerist te bekennen. En we hebben veel sporen gevolgd deze vakantie, maar het spoor van het personeel liep ook al nergens naar toe.  Wij zijn de tent maar ingegaan en hebben de sleutel geconfisqueerd. En gelijk daarna het park ingegaan om te zien wat er allemaal rond liep. In het gedeelte waar wij zaten kwam het meeste groot wild voor. Dus lekkere grote olifantenvlaaien voor de deur. Helaas (of gelukkig, dat weet ik nog steeds niet) hebben we alleen vlaaien gezien en geen olifant voor de deur. Het is echt een heel mooi gebied, een aanrader. 's-Nachts was het even slikken. In een tent hoor je alles (ook al was het een erg luxe tent - hoog en beveiligd). De hele nacht hoorde ik een dier een geluid maken, maar ik kon het niet thuis brengen. De volgende dag hoorde ik dat het een geluid van een hyena was. Oeps... ik weet gelukkig niet hoe ver hij weg was.

De volgende dat zijn we het andere gedeelte (bij de main gate) van het park gaan verkennen. De tree top walk gelopen, en daar een gevecht aangehoord van twee apen, die elkaar het leven zuur maakte, er rondgereden, verbazend over de prachtige natuur en 's-avonds hebben we nog een gamedrive gedaan. Dit betekende sowieso al dat we moesten rekenen op een uur heen en een uur terug. Terug was lastig, het was donker, er zitten veel potholes (gaten) in de weg. Brrrr... ingespannen rijden voor Richard. Veel te laat terug in het huisje en de volgende dag stond ons een pittige rijdag te wachten. Wij gingen naar de ons al bekende park Welgevonden en aldaar naar de tented camp van Wild Ivory Eco Lodge.Ik blijf het een geweldige plaats vinden.Helaas was het ongeveer 100 km slechte weg die we eerst moesten beslechten, maar ook dat is uiteraard gelukt.

We kwamen aan bij Welgevonden en daar moesten we onze huurauto achter laten. Alle bagage werd overgezet in de jeep van de Lodge en werden we naar onze tent gebracht. Een half uur door de bush. Een kwartiertje tijd om even bij te komen en toen mochten we weer, heel naar... :) weer een gamedrive doen. Aangezien wij nog geen leeuw of luipaard hadden gespot in de vakantie, hadden wij wel onze wensenlijstje kenbaar gemaakt aan de gids. Dat hebben we geweten. We hebben er een hele tocht voor moeten afleggen, maar we hebben een mannetjes leeuw en twee vrouwtjes gezien. Heel sneu was dat er een hek tussen hun in stond, zodat ze niet echt bij elkaar waren. We zijn ook nog op zoek geweest naar de luipaarden, maar helaas.... weer niet gezien en dat betekent dat we toch weer een keertje terug moeten.

Na Wild Ivory, waar we twee nachten mochten vertoeven, zijn we naar Johannesburg gescheurd en vandaar uit weer de lange tocht via Frankfurt naar huis gemaakt, met de mazzel dat we vier stoelen tot onze beschikking hadden, yeaahh!

Het was een geslaagde vakantie, met de kritische kanttekening dat we echt veel te veel in de auto hebben gezeten en gereden. Er stond op het eind van de reis (nieuwe auto) bijna 4000 kilometer op de teller en de nodige gamedrives zullen ook veel kilometers hebben gemaakt. Dat kan en moet anders, wat mij betreft.

Wat de volgende reis gaat worden? Geen idee, maar de kans is groot, dat we deze dan zelf gaan samenstellen.

De foto's ga ik komende weken uitzoeken. Deze zal ik hoogstwaarschijnlijk op FB plaatsen.

Bedankt voor het lezen en

tot siens

1. Rutger:
    7 augustus 2018
    Benieuwd naar jouw foto's.
  2. Wendy:
    7 augustus 2018