Laatste dagen Zuid Afrika

10 maart 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Om vooral mijn moeder en de kids niet ongerust te maken, heb ik in ons vorige verhaal maar niet verteld dat we in een natuurreservaat zaten maar dat er geen hekken om onze lodge heen waren. Dieren vrij toegang. Op zich niet erg maar het natuurlijke instinct wordt wel geprikkeld. Binnen 5 minuten hoorde en zagen we dieren (die er natuurlijk vaak helemaal niet waren...).
Op een gegeven moment waren wij op game drive. Een andere gaste bleef bij de lodge. Zij zag opeens een olifant aan komen. Hij stond gewoon in de bush maar gooide zijn slurf over het zwembadrandje heen en begon lekker te slurpen. Dat had ik wel willen zien....
En nu ff over de twee mannetjesleeuwen die we al een paar keer eerder op een gamedrive gespot hebben: Gave dieren om te zien hoor. Als je in een auto zit zien zij dit als een object. Zij zien er geen mensen in zitten. Dus prima en echt veilig.
Alleen waren deze twee mannetjes wel heel dicht bij onze tent. Brrrr....
Vanmorgen hoorden wij dat ze normaal gesproken even blijven, soms voor een nacht en dan verder trekken. Maar ze vonden het wel gezellig bij ons dus bleven zij langer. Net zo lang als wij en vooral in de buurt. Je zag ze niet maar je voelde het wel op een of andere manier.
De laatste nacht in de lodge was errug fijn. De heren leeuw hadden geen honger (zei de gids), maar wilden wel even laten weten dat ze er waren en hun territorium afbakenen. Dat ging gepaard met een hoop gebrul. En hard. En ook de hele avond en hele nacht. Wij vermoedden dat ze op minder dan 50 meter afstand waren van onze tent en dat bevestigde onze gids vanmorgen. Aiiii.... en het onweerde ook nog eens stevig.
Degene die altijd slecht slaapt begon gelijk na het naar bed gaan een wedstrijdje met de leeuwen. Wie het hardst kon brullen. Dus vier herriemakers tegelijkertijd. Maar ook ik ben uiteindelijk in slaap gevallen. 's-Morgens zijn de leeuwen weggetrokken, maar kwamen de bavianen weer herrie maken.
Op de dag van vertrek hebben wij heerlijk kunnen uitslapen. In plaats van 5.15 uur ging de wekker om 8 uur. Laten we toen al een uur wakker zijn :)
Even snel koffie en een broodje naar binnen gewerkt in de keuken die 10 meter van onze tent af stond. En weet je.... 10 meter is best ver met leeuwen en apen en olifanten in de buurt :)
Wel kregen we elke avond een alarmsysteem mee dat we konden waarschuwen in noodgevallen. Gelukkig niet hoeven te gebruiken.
Richard vond alles geweldig. Ik heb mijn reserves :)
Wij zijn maandag om 10 uur vertrokken met koffers voor de laatste game drive, waar jajaja ik... nog een aantal dieren spotte. Vanaf daar zijn we naar Johannesburg gereden. Aangeraden door de reisorganisator om daar voor donker aan te komen en dat deden we. We zijn ingecheckt en moeten 6 uur op het vliegveld wachten op onze vlucht. Tijd genoeg dus om dit verhaal te typen. Wel een lastige klus op een onwillige telefoon.

We hebben een fantastische reis gehad.
Het was een goede reistijd voor ons. Niet te warm en niet te koud en nog belangrijker... we hebben vele kuddes gezien, maar gelukkig geen kuddes toeristen.
We hebben zoveel gezien, zoveel meegemaakt maar niet overal over geschreven. Komende weken maar eens alles laten bezinken. We hebben allebei zo'n 4000 foto's gemaakt en het zal een hele klus worden om de mooiste er uit te zoeken.
Bedankt voor het meelezen en reageren. Ik zal over enige tijd op deze site nog een keer melden als de foto's en op staan.
Tot dan en hopelijk weer tot een volgende reis.

Groet Jeannet en Richard.

Ps dit verslag kunnen we pas weer in Nederland plaatsen ivm gebrek aan internet hier op het vliegveld.

1. Rondreis Duitsland:
    10 maart 2015
    Ik ben jaloers ! Mooi verhaal, ik zou ook heel erg graag een rondreis willen maken door Zuid-Afrika. Dit land staat zeker in mijn top 3 van bestemmingen die ik ooit nog eens wil zien.
  2. Wendy:
    10 maart 2015
    Bedankt voor al die mooie verslagen, het was echt fantastisch om te lezen.
    (Heb je er al eens aan gedacht om boeken te gaan schrijven)
    Nu vooral lekker nagenieten van deze mooie reis. En veel succes met het uitzoeken van de foto's.
    Liefs van Duncan, Wendy, Sven en Shannon
  3. L.Sekeris:
    10 maart 2015
    Wat een prachtige avontuurlijke reis hebben jullie gemaakt. Mooie reisverslagen. Ik dacht meteen weer terug aan de game drives die wij daar maakten. Afrika is inderdaad boeiend en prachtig.
    Het verhaal van die leeuwen. Schitterend. Ben heel benieuwd naar de foto,s. Lia
  4. Cora Slingerland:
    11 maart 2015
    Hebben erg genoten van jullie avonturen. Hoop dat jullie een goede thuisreis hebben gehad en nu dan uitrusten van de reis hahahaha..........xx
  5. Rutger:
    13 maart 2015
    Vanwege de griep een (te) late reactie maar jullie zijn dus weer "veilig" thuis. Welkom thuis dus weer en nu in afwachting van 4000 foto's ;-)
  6. Rutger:
    13 maart 2015
  7. Hen Metsemakers:
    28 maart 2015
    Mooie verhalen en foto's. Kwam hier terecht omdat ik op zoek was naar een reisblog voor onze vakantiereis. Wij gaan 19 dagen naar Zuid Afrika (noordoosten) een rondreis van zo'n 2600km maken.
  8. Jeannet:
    29 maart 2015
    Beste Hen,

Dank je wel voor je positieve reactie. Altijd leuk, zeker om van een onbekende te krijgen. Ik kan reislogger aan raden om te gebruiken. Je kunt namelijk elke dag een stukje schrijven, maar je hoeft het niet gelijk te versturen. Als je de app op je telefoon afsluit, blijft het verhaal wat je hebt geschreven gewoon staan en kun je het de volgende keer aanvullen.

Ik hoop dat jullie net zo'n mooie reis zullen gaan maken als wij hebben gedaan. Het is behoorlijk vermoeiend en vooral het reizen (2600 km in 19 dagen is best veel) hakt er behoorlijk in. Ik kan je aanraden om vroeg op pad te gaan, en vooral voor het donker aan het te komen op je nieuwe locatie.
    En wat ik nog veel meer aanraadt.... veel foto's maken en vooral heel veel genieten.
    Misschien hoor ik nog eens hoe je het hebt ervaren.

Veel plezier en goede reis.

M.vr.gr.
    Jeannet