diep in senegal

15 februari 2014

Woensdag
Vanmorgen weer vertrokken. Na wederom een markt te hebben bezocht, anders hebben ze hier niet, zijn we rond 1 uur aangekomen in het simenti hotel. Diep in een nationaal park. De eerste apen alweer gespot en dat zijn niet eens mijn medereizigers.
Een ranger is aan de groep toegevoegd. Franstalig maar met handen en voeten kom je een heel eind.
Voor de rest een rustige dag gehad Samen met de apen.

Donderdag
zijn we gestart met een jeepsafari
De natuur is niet op zijn mooist. De blaadjes beginnen van de bomen te vallen door de droogte. Midden mei begint het regenseizoen en zal de natuur weer groener worden. Op een of andere manier hebben wij niet veel dieren gespot terwijl de andere auto meer zag.
Wel hebben we hier heel dicbtbij onze eerste echte nijlpaard gezien. Onze gids ging uit zijn dak. Ze waren nieuwsgierig en kwamen heel dichtbij.
S middags een boottocht gedaan. Wow geweldig. Nijlpaarden krokodillen vogels bavianen.... prachtig.

Vrijdag.
Vandaag weer vertrokken en zijn we de grens weer over gegaan naar gambia. Een redelijke tijd in de bus gezeten.... dat hoort er bij. Maar het toetje was een boottocht van een paar uur naar onze camp
Onderweg een hele stoet vogels gezien. Gelukkig hébben we een vogelaar in de groep met een hele goede camera.... dus die ga ik nog eens lief aan kijken. Ook hier een hele speicale vogel gezien. De gids vertelde dat als hij een foto van dit beestje zou opsturen dat hij hier 50 euro voor zou krijgen. En geloof me... dat is hier echt heel heel veel geld. Dus wel heel bijzonder. Ik hoop dat mijn foto gelukt is en dat ik de foto nog herken uit alle andere vogels..
Het camp was een feestje... er was al helemaal geen elektra. Wel een douche maar dan weer geen wastafel of spiegel. No problem je wordt vanzelf wel creatief met tanden poetsen.
En wat niemand van mij zou verwachten... ik vind het heerlijk dat primitieve. Gewoon tussen de brutale apen eten... fantastisch.
Geen stress... gewoon back to basic. Paradijs op aarde ondanks alle armoede die wij onderweg zijn tegen gekomen.

Zaterdag
We zijn weer vertrokken richting kust.
Onderweg de stone circles gezien en een wens gedaan. Ik heb een loei van een steen gevonden (wel met termieten) en deze met wens neergelegd op een stone.

Hierna de ferry overtocht... Inderdaad zoals beschreven in de brochure.... een belevenis.
Voor we de.pont op gingen natuurlijk aan alle kanten verkoopwaar aangeboden gekregen. Ze blijven aan je trekken. Soms niet echt prettig maar als je weg gaat en ook al heb je niets gekocht... toch een big smile en een bye :)
Maar als je hier al een goed auto hebt en je gaat met de ferry over.... dan heb je ineens ook een oud barrel. Alleen al om op de pont te komen daar kun je uren naar kijken. De ene bumper na de andere uitlaat begeeft het met het oprijden van de ferry. Een goed stuk hout voor de oprit zou wonderen doen.... maar ja.... dat moet je ael ff bedenken en het zal een hele klus zijn om een plank te scoren want wie zou dat moeten doen? Hangenjongeren en hangouderen gaan hier hand in hand....

We zijn aangekomen bij het luxe hotel senegambia en ik wil terug de rimboe in. Wat een cultuurschok. Morgen de laatste dag van de rondreis. Naar een waarzegger en een wandeling in de mangrove.
Ik heb hier niet echt kunnen overbrengen hoe fantastisch de reis is/was... maar echt... we genieten enorm. De rondreis had langer mogen duren wat ons betreft.
Helaas vanaf het thuisfront minder goed nieuws gekregen. De dochter an jelle heeft een ongeluk gehad en haar hele been zit in het gips. Ze woont nu deze week bij haar oma en is in goede handen maar de schrik is hier (bij de hele groep) groot. Emma... veel sterkte meid.